DAYS 1-6: Faire le grand plongeon | Taking the plunge

Day 1-6: Faire le grand plongeon. 180 km.

Et puis… l’alarme sonne le jour J. On s’active avec mon hôte, on embarque tout dans la voiture pour sortir de la ville, direction… le ferry! Hé oui! Mon voyage à vélo débute par une traversée en mer, drôle non?! Sur l’autre rive, je m’attelle à la périlleuse installation du matos sur mes portes bagages et c’est parti. Enfin, le moment tant attendu…un vent de liberté s’engouffre dans mes cheveux, youhouuu!

Après l’euphorie des quelques premiers km, il faut se réhabituer assez vite à cotoyer des énormes trucks (aux USA tout est disproportionné, y compris les camions), et à subir leurs coups de vent qui me déstabilisent à chaque dépassement. Et aussi, à la fatigue musculaire! Malgré mes joggings réguliers ces derniers mois, mes jambes me détestent déjà… si seulement elles savaient ce qui les attends…

The beauty of the pines, Olympic Peninsula, Washington, USA.

Petit cadeau du jour, je pédale en pleine saison des mûres, idéales pour des snacks en bord de route! Après 42 km, me voilà chez mon logeur dresseur de chiens. Au programme, tir à la mitraillette et flingues (Ah… ces americains des fois…) et baignade au lac. Le second jour sera fait de 99 km (non, pas 100.) en plein soleil cuisant, pour retrouver un ami avec qui je reste deux jours off à l’Olympic National Park. Réserve naturelle magnifique, on y fait une excursion en canoë, de la rando et du yoga, et surtout, on se marre. Ca fait tellement du bien de voir un visage familier quand on est sans cesse entrain de bouger. Je le quitte le coeur rempli de beaux souvenirs, merci merci merci!

Je quitte cette région ardemment touchée par les feux de fôret en pedalant sous la fumée et les cendres, dans une ambiance d’apocalypse. Un bateau plus tard, papotant avec deux cyclistes à bord, je vois, surgissant du brouillard épais… terre, terre en vue! Canada, enfin!! Un rêve de gosse se réalise, à moi les interminables étendues de pins, les ours et les élans! J’explose de joie, enlace ce cycliste anglais qui me targue d’un “Welcome to Canada” avec un accent british parfait. Le couple qui m’héberge à Victoria est adorable et admirable, et je prends un day off pour travailler trois heures dans un atelier avec un mécanicien. On change les plateaux et les vitesses pour preparer mon fidèle destrier aux pires montagnes à venir.

Pedaling into ashes due to the wild fires.

Demain matin, je débute mes premiers km dans la nature, je suis impatiente. Je vais encore avoir du mal à dormir cette nuit. Toutes ces choses qui m’arrivent, ces experiences, ces gens, ces paysages, je ne les assimilent pas encore. C’est beaucoup en peu de temps. Mais ce que je sais, c’est que quand je suis là, sur ma selle à pédaler, j’ai le sourire aux lèvres et le coeur rempli de joie.

Paddling with the sunset, Olympic National Park.

Day 1-6: Taking the plunge. 112 miles.

And then… the alarm rings in the first real day. We hurry with my host, we pack everything into the car and head out of the city to the ferry! Heck yes! My journey starts with a sea crossing, funny no?! On the other bank, I tackle the perilous installation of my stuff on the luggage racks and here we go. Finally, this long-awaited moment… the wind of freedom rushs into my hair, youhouuu!

After the euphoria of those first miles, I have to accustomed myself quickly to the huge trucks (in USA everything is disproportionate, included trucks), and to suffer their gusts of wind, which destabilize me every passing. And then, to the muscle fatigue too! Despite my regular jogging these past months, my legs already hate me. If only they knew what is waiting for them…

Blessing of the day: I am pedaling in the high season of blackberries, perfect for some snacking along the road! After 26 miles, I arrive at my host, a trainer of huge dogs. On the schedule for my stay, submachine gun and gat shot (Ah… those Americans sometimes…), and bathing in the lake.

My second day was made up of 61 miles in the blazing sun to meet a friend who I stayed with two days in Olympic National Park. The national park was beautiful. We went on a canoe excursion, did a hike and yoga session, and above all, we giggled. It’s makes me feel so good to see a familiar face when I am always on the move. Upon departure, my heart is so full of beautiful memories. Thanks, thanks, thanks!

I left this area ardently touched by the forest fires by pedaling under the smoke and ashes, in an apocalyptical ambiance. A boat later, chatting with two cyclists on board, I see, rising over the thick fog… Land! Land ahoy! Canada, finally!!  The endless pines, bears and elks are a childhood dream come true! I entered Canada wild with joy and hugged an English cyclist who said, “Welcome to Canada” with a perfect British accent.

The couple who hosted me in Victoria was sweet and admirable, and I took a day off in order to work three hours in a workshop with a mechanic. We changed the crank and the cassette on my noble steed. Need to prepare her for the worst mountains to come.

Tomorrow morning, I start my first miles into the wild. I am looking forward to it. It will be hard to sleep tonight. All these things happening to me, these experiences, these people, these landscapes, I haven’t processed them yet. It’s a lot in a short time. But what I know is that when I am here, on this saddle pedaling, I have a smile on my lips and my heart full of joy.

One thought on “DAYS 1-6: Faire le grand plongeon | Taking the plunge

1. Happy to hear that i’ll be a part of your “official” journey as it kicks off! I didn’t realize that your visit to Vancouver island was the actual beginning to this huge trip. See you soon and with hopefully some good Poutine too!!!